tiistai 11. helmikuuta 2014

Vaalit joka päivä

Kirjoitus on julkaistu Oulun vaalipiirin Vihreiden Viikon vieras -blogissa 11.2.
 
 
Vaalit ovat päivittäin. Osallistumme niihin joko tiedostaen tai aivan huomaamatta. Kampanjat pyörivät ympäri vuoden ja loputtomina sinkoilevat vaalilupaukset. Eurot ääninämme valitsemme edustajat. Usein emme kuitenkaan tiedä, ketä tulikaan äänestettyä.
 
Markkinoilla valitsemme mitä tuotteita tai palveluita kannatamme. Kuten vaaleissakin eniten kannatusta saanut voittaa ja vaikuttaa. Jokainen ostopäätös viestittää maailmalle, mitä haluamme. Kun kyllin moni tahtoo värikkään kaulahuivin, joku sitä myös myy. Jos kukaan ei sitä tahdo, ei myyjiäkään pitkään löydy. Markkinoilla tehdyt valinnat ovat siis hyvin merkityksellisiä ja muovaavat kehityksen suuntaa.
 
Kaupassa valintoja ei aina jaksa pysähtyä miettimään. Onko tämä nyt kestävä, mahdollisimman vähähiilinen valinta? Usein arki on tarpeeksi kuormittavaa ja kiireistä muutenkin. Hyvin valitsemista auttaisi, jos vertailu olisi helpompaa.
 
Tavallisesti muissa vaaleissa äänestyspäätöksen tueksi vertailemme ehdokkaiden ja puolueiden kantoja. Markkinoilla tämä on kuitenkin vaikeampaa, kun vaalikoneita ja blogeja ei ole. Joudumme tekemään päätöksemme vähäisin tiedoin. Joudumme arvaamaan.
 
Markkinoiden tehokas toiminta edellyttää, että kaupankäynnin osapuolilla on kaikki tarpeellinen tieto. Käytännössä näin ei juuri koskaan ole. Esimerkiksi ruokakaupassa emme voi aina vertailla tuotteiden hiili- tai vesijalanjälkeä, ravintosisältöä tai alkuperämaata. Emme siis voi tietää, minkälaisen viestin kuluttajina markkinoille lähetämme. Jos tietäisimme paremmin, valitsisimme ehkä toisin. Tiedon puutteen vuoksi markkinat eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Jos kaikissa tuotteissa olisi hyvät ja kattavat tuotetiedot, markkinat toimisivat paremmin. Kuluttajien ostopäätökset viestittäisivät paremmin toiveista ja vaatimuksista. Brittiläisen kauppaketju Tescon yritys merkitä kaikkiin myymiinsä tuotteisiin niiden hiilijalanjälki oli kunnianhimoinen. Valitettavasti hanke kariutui, kun muut ketjut eivät innostuneet mukaan. Osa hiilijalanjäljen jo määrittäneistä yrityksistä aikoo kuitenkin jatkaa merkintöjä.
 
Juuri hiilijalanjäljen kaltaiset merkinnät eri tuotteissa auttaisivat kuluttajia tekemään parempia valintoja. Tällaisia merkintöjä pitäisi yhtenäistää ja vaatia ainakin suurten valmistajien tuotteisiin osana kuluttajansuojaa. Merkinnät olisivat myös askel paremmin toimivia markkinoita kohden.
 
Kustannukset yrityksille eivät olisi kohtuuttomia. Ovathan useat yritykset jo saaneet tuotteitansa merkittyä. Kun lisäksi huomioidaan etenkin ruokakaupan suuret tuotantomäärät, ei kustannus tuotetta kohden kasva suureksi. Toisaalta vaikkapa hiilijalanjäljen määrittäminen halpenee ja helpottuu ensiaskelten jälkeen.
 
Yksittäinen kuluttaja ei voi arvioida eri tuotteiden ominaisuuksia tuntematta tuotantotapoja ja tuotteen elinkaarta. Vastuu tiedon tarjoamisesta lankeaa siis valmistajalle. Ilman tietoa kuluttaja äänestää kuin noppaa heittäen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pitkä tie

Ala-asteen lounastunnin ei ehkä kuvittelisi olevan yksi kirkkaimpia muistoja peruskoulusta. Muistan kuitenkin erään lounastunnin oikein hyv...